Trwają prace nad nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Co się zmieni?

🌍 Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz miasta wchodzące w skład Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii będą zobowiązane inwestować wyłącznie w zeroemisyjne autobusy i trolejbusy (elektryczne lub wodorowe) w celu świadczenia usług komunikacji miejskiej. Umowy przewozowe będą mogły być zawierane wyłącznie z podmiotami posiadającymi takie pojazdy.

🌍 Jednostki samorządu terytorialnego poniżej 50 tys. mieszkańców będą zwolnione z obowiązku wykorzystywania elektrycznych lub gazowych pojazdów do realizacji zadań publicznych.

Dlaczego wspomniane zmiany są tak ważne?

🌍 Dane z 2022 roku pokazują, że aż 24% spośród 74 gmin nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą, natomiast tylko 6 jednostek realizowało w ten sposób więcej niż 7 zadań publicznych. Dodatkowo, należy wskazać, że 85% powiatów oraz 56% województw, nie realizuje żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą. Pandemia COVID i agresja Rosji na Ukrainę utrudniły samorządom pozyskiwanie środków na rozwój ekologicznej floty.

🌍 Celem zmian jest ograniczenie emisji CO2, poprawa jakości powietrza i zdrowia publicznego. Dzięki nowym przepisom zmniejszy się emisja pyłów PM, tlenków azotu i zanieczyszczenia hałasem, co przełoży się zarówno na zdrowie mieszkańców, jak i spowolnienie zmian klimatycznych.

🌍 Wymienione działania to krok w realizacji Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przyjętego przez Radę Ministrów w kwietniu 2021 roku.

20.05.2024, Katarzyna Nowicka

Osoby odpowiedzialne

Katarzyna Nowicka

wspólnik, adwokat

Katarzyna Nowicka

Kolejny artykuł


powrót do wszystkich aktualności